Elektromotor

Električni motorji so stroji, ki električno energijo pretvorijo v mehansko energijo. Osnovna ideja elektromotorja je preprosta: vanj vstavimo električno energijo na enem koncu, na drugem koncu pa se vrti kovinska os, ki nam daje moč za upravljanje stroja. Ko začne električni tok teči po žici, ustvari magnetno polje okoli njega. Če žico postavimo blizu stalnega magneta, to začasno magnetno polje vpliva na polje trajnega magneta. Dva magneta, ki sta nameščena drug blizu drugega, se privlačita ali odbijata. Na enak način začasni magnetizem okoli žice privabi ali odvrne trajni magnetizem iz magneta in prav to povzroči, da žica skoči. Kako deluje elektromotor? Obstajata dve primarni vrsti elektromotorja. Prva vrsta uporablja električnega toka, ki občasno obrača smer in je znan kot izmenični tok (AC). V vrstah majhnih baterijskih motorjev, ki jih uporabljamo doma, je boljša rešitev, da na konce tuljave dodamo komponento, imenovano komutator. V svoji najpreprostejši obliki je komutator kovinski obroč, razdeljen na dve ločeni polovici, njegova naloga pa je, da v tuljavi obrne električni tok vsakič, ko se tuljava zavrti za pol obrata. En konec tuljave je pritrjen na vsako polovico komutatorja. Električni tok iz akumulatorja se priključi na električne sponke motorja. Te napajajo električno energijo v komutator skozi konektorje, ki jih imenujemo ščetke, narejene bodisi iz kosov grafita ali tankih dolžin vzmetne kovine, ki krtači proti komutatorju. Z nameščenim komutatorjem se tuljava nenehno vrti v isto smer, ko elektrika teče skozi tokokrog. Motorji z enosmernim tokom (DC) so odlični za igrače na baterije (modeli vlakov, radijsko vodeni avtomobili ali električni brivniki), vendar jih ne najdete v številnih gospodinjskih aparatih. Majhni aparati (stvari, kot so mlinčki za kavo ali električni mešalniki hrane) po navadi uporabljajo univerzalne motorje, ki jih lahko napajamo z izmeničnim ali istosmernim tokom. Za razliko od preprostega enosmernega motorja ima univerzalni motor namesto stalnega magneta elektromagnet in svojo moč jemlje iz DC ali AC. Sestavni deli elektromotorja V osnovi je elektromotor narejen iz statičnega dela (Stator) in vrtečega se dela (Rotor), vendar pa poleg je poleg prej omenjenih komponent potrebno izpostaviti še druge:
  • Rotor: Pri elektromotorju je rotor gibljivi del elektromotorja, ki gred obrne, da odda mehansko moč. V rotorju so po navadi položeni vodniki, ki prenašajo tokove, ki medsebojno vplivajo na magnetno polje statorja in ustvarijo sile, ki vrtijo gred. Nekateri rotorji nosijo trajne magnete, stator pa drži prevodnike.
  • Ležaji: Rotor je podprt z ležaji, ki omogočajo vrtenje rotorja na svojo os. Ležaji so v vrsti podprti z ohišjem motorja. Gred motorja sega skozi ležaje do zunanje strani motorja, kjer je obremenjena.
  • Stator: Stator je stacionarni del elektromagnetnega vezja motorja in je običajno sestavljen iz navitij ali trajnih magnetov. Jedro statorja je sestavljeno iz številnih tankih kovinskih pločevin, ki se imenujejo laminacije. Laminacije se uporabljajo za zmanjšanje izgub energije, ki bi nastale, če bi uporabili trdno jedro.
  • Zračna reža: Razdalja med rotorjem in statorjem se imenuje zračna reža. Zračna vrzel ima pomembne učinke in je na splošno manjša, saj velika vrzel negativno vpliva na delovanje. Je glavni vir nizkega faktorja moči, pri katerem delujejo motorji. Magnetni tok se povečuje z zračno režo. Zaradi tega mora biti zračna vrzel minimalna. Zelo majhne vrzeli lahko poleg hrupa in izgub predstavljajo mehanske težave.
  • Navitje: Navitja so žice, ki so položene v tuljavah, običajno ovite okoli laminiranega magnetnega jedra iz mehkega železa, tako da ob polnjenju s tokom tvorijo magnetne drogove.
  • Komutator: Komutator je mehanizem, ki se uporablja za preklapljanje vhoda večine enosmernih strojev in nekaterih izmeničnih strojev. Sestavljen je iz segmentov drsnih obročev, izoliranih drug od drugega in od gredi. Armaturni tok motorja se napaja prek stacionarnih ščetk, ki so v stiku z vrtljivim komutatorjem, kar povzroči potreben pretok toka in napaja stroj na optimalen način, ko se rotor vrti od pola do pola.
  Primer elektromotorja z izpostavljenimi ključnimi deli Kaj lahko pridobimo iz reciklaže elektromotorja? Elektromotorji vsebujejo vrsto različnih kovin kot so železo, jeklo, aluminij in baker. Za učinkovito reciklažo elektromotorja moramo slediti točnim pravilom za sortiranje in ločevanje odpadnih materialov. Elektromotorji imajo v sebi bakrene žice, rotor je deloma sestavljen iz aluminija, železa in jekla, prav tako pa samo ohišje vsebuje železo, jeklo in aluminij. Druge komponente elektromotorja, kot na primer stator in ležaji so prav tako narejeni iz železa in jekla. Za ustrezno reciklažo elektromotorja je potrebno strokovno znanje, saj je potrebno ločiti vse materiale znotraj elektromotorja. Vendar ne skrbite, saj vse kar rabite narediti vi je zgolj prinesti vaše odpadne materiale k nam, za vse ostalo pa bomo poskrbeli mi!