Cena bakra bi se lahko v naslednjih petih letih ustalila, vendar se pričakuje, da se bo v prihodnje zvišala, saj ponudba ne bo zadostovala povpraševanju, je dejal Ibrahim Yucel, višji svetovalec pri podjetju CRU North America. Yucel, ki ima sedež v bližini Pittsburgha, je govoril na jesenskem srečanju American Copper Council 4. novembra v Key Biscayne na Floridi.

“Pri določanju cen bakra na trenutnem trgu ali v katerem koli drugem obdobju je vedno nekaj ključnih trendov, med katerimi je inflacija ali strah pred njo,” je dejal. “Cena bakra je močno prepletena in povezana z inflacijo. Zato se cena bakra zviša, kadarkoli se pojavi strah pred povečano inflacijo v prihodnosti.”

Poleg trenutne inflacije, za katero CRU meni, da je prehodna, Yucel pravi, da na cene bakra vplivajo tudi drugi dejavniki, ki so “bolj specifični in edinstveni za ta časovni okvir”. “Najprej smo opazili zaostrovanje na trgu odpadkov. Imamo izredno nizke devizne zaloge, ki znašajo manj kot en teden svetovne porabe. To se je nazadnje zgodilo pred nekaj desetletji, ko je bil svetovni trg bakra veliko manjši.”

Dodal je, da po analizi CRU vedno, ko zaloge na borzi padejo pod eno tedensko svetovno porabo, cene bakra močno narastejo, “kar smo videli v zadnjih nekaj tednih po tednu LME” S tem je mislil na letno srečanje svetovne kovinske industrije, ki ga je od 11. do 15. oktobra gostila londonska borza kovin.

Tudi težave v dobavni verigi in motnje na trgu kontejnerskega tovora so povzročile neskladje med ponudbo in povpraševanjem, je dejal Yucel.

Yucel je dejal, da bi kontejnerske pošiljke bakrovih ploščic ali drugih bakrovih surovin iz afriškega bakrovega pasu na Kitajsko običajno trajale dva meseca, zdaj pa zaradi teh težav potrebujejo pet mesecev, kar vpliva na 300 000 ton bakra na mesec.

Vplivi pomanjkanja energije

Yucel je dejal, da je manj verjetno, da bo pomanjkanje energije, ki se pojavlja v različnih delih sveta, vključno s Kitajsko in Evropo, vplivalo na proizvodnjo bakra, saj sta rafiniranje in taljenje bakra manj energetsko intenzivna kot taljenje ali rafiniranje drugih barvnih kovin. “Čeprav je zaskrbljenost, zlasti na ravni vlagateljev, morda vplivala na cene bakra, pa bakra morebitno pomanjkanje energije ne ogroža v tolikšni meri kot druge kovine,” je dejal. “Preden bo to začelo vplivati na baker, bodo učinki na druge neželezne kovine veliko večji.”

Dejavniki, ki vplivajo na povpraševanje

Od leta 2000 do leta 2019 je bila Kitajska najhitreje rastoči trg bakra, ki je predstavljal večino svetovne porabe rafiniranega bakra, je dejal Yucel. Povpraševanje na Kitajskem se je kljub pandemiji leta 2020 še naprej povečevalo, medtem ko se je večina drugih trgov zaradi motenj, povezanih s COVID-19, zmanjšala.

Ker Severna Amerika, Evropa in drugi deli sveta izhajajo iz nižje osnove, je dodal, se pričakuje, da bo njihova poraba bakra bistveno bolj rasla kot poraba bakra na Kitajskem.

“Drugi večji in dolgoročnejši dejavnik je zelena energija,” je dejal Yucel. “Zeleno energijo tukaj opredeljujemo kot uporabo bakrene žice, zbiralnic in drugih bakrenih polproizvodov v električnih vozilih, obnovljive vire energije, zlasti vetrno in sončno energijo, ter s tem povezano izgradnjo infrastrukture, povezane z vključevanjem teh obnovljivih virov energije v omrežje, pa tudi infrastrukture, povezane s polnjenjem električnih vozil.”

Leta 2021 je bilo približno 25 odstotkov porabe bakra povezano z zeleno energijo, je dejal in opozoril, da naj bi ta številka leta 2022 narasla na 40 odstotkov.

CRU napoveduje, da bo svetovna rast porabe rafiniranega bakra leta 2021 znašala 4,7 odstotka, leta 2022 2,8 odstotka, v naslednjih petih letih pa 2 odstotka, je dejal Yucel, medtem ko bo kitajska rast v naslednjih petih letih nižja od svetovnega povprečja, saj se bo Kitajska preusmerila v gospodarstvo, ki bolj temelji na storitvah. Opozoril je, da poraba za gradbeništvo in infrastrukturo predstavlja približno tretjino celotne porabe bakra na Kitajskem, od tega približno polovico predstavlja stanovanjska gradnja. “Zato bo vsaka večja motnja v stanovanjski gradnji, ki je zdaj bolj verjetna kot ne, močno vplivala na celotno povpraševanje po bakru na Kitajskem.”

Dodal je: “Čeprav se bo povpraševanje po bakru na Kitajskem v prihodnjih nekaj letih zmanjšalo, pričakujemo, da se bo cena bakra zaradi motenj na strani ponudbe še naprej zviševala oziroma bo visoka.”

Poraba bakra v Indiji naj bi se znatno povečala, saj država vlaga v gradnjo infrastrukture in električnega omrežja, je dejal Yucel.

Po njegovih besedah so motnje v dobavni verigi v jugovzhodni Aziji, zlasti na področju bakrenih polizdelkov, proizvodnje in proizvodnje z dodano vrednostjo, znižale splošno stopnjo rasti porabe bakra v tej regiji. Vendar se bodo gospodarstva jugovzhodne Azije v naslednjih dveh ali treh letih po rešitvi teh vprašanj okrepila, zlasti ker se bodo stroji, ki zahtevajo veliko bakra in so bili prej izdelani na Kitajskem, preselili v Malezijo, Indonezijo, Kambodžo in Vietnam, je dodal Yucel.

Kar zadeva električna vozila, so bile subvencije ključnega pomena za njihovo uvedbo v Evropi, zato Yucel pravi, da CRU pričakuje, da se bodo nadaljevale. Čeprav Kitajska nima več subvencij, tamkajšnji proizvajalci avtomobilov proizvajajo novo generacijo vozil z drugačno kemijsko sestavo baterij, ki imajo krajši doseg, vendar so njihove cene enake kot pri vozilih z motorjem z notranjim izgorevanjem.

Po njegovih besedah so za uvedbo električnih vozil v ZDA pomembni različni dejavniki, vključno z vse bolj podporno politiko in večjo raznolikostjo modelov.

Električna vozila lahko porabijo tri- do štirikrat več bakra kot vozila z motorjem z notranjim izgorevanjem, je dejal Yucel. Zato se bo s prehodom na električna vozila povpraševanje po bakru povečalo. CRU pričakuje, da se bo prodaja novih električnih vozil v naslednjih štirih letih podvojila, je dejal Yucel. Enako lahko rečemo za proizvodnjo električne energije s sončno fotovoltaiko in vetrno energijo. Ker so ti viri bolj porazdeljeni kot tradicionalne elektrarne, bo po njegovih besedah potrebnih več izoliranih žic.

Na strani ponudbe

CRU napoveduje, da bo rast ponudbe bakra iz rudarstva leta 2021 znašala 3,8 odstotka, leta 2022 pa 3,4 odstotka, je dejal Yucel. “To pomeni, da se bo ravnovesje med ponudbo in povpraševanjem dejansko začelo normalizirati in postalo bolj uravnoteženo od leta 2023 naprej.”

Glede zmogljivosti taljenja in rafiniranja je Yucel dejal, da Kitajska omejuje število teh dejavnosti. Dejal je, da se zmogljivosti preusmerjajo v druge države jugovzhodne Azije. Dodal je, da so bili napovedani številni projekti v Indoneziji, pričakuje pa tudi, da se bodo zmogljivosti Indije na tem področju povečale.

Yucel je opozoril, da namerava Malezija v sektorju odpadkov slediti Kitajski in omejiti ali prepovedati uvoz nizkokakovostnega bakra, kar bi zahtevalo vzpostavitev novega trga za te nizkokakovostne materiale. “Menimo, da je bolj verjetno, da se bo zgodil premik od bolj globalnega pretoka odpadkov k bolj lokalnim tokovom,” je dejal. “In to že vidite v Severni Ameriki, kjer so se leta 2018 začele velike naložbe v sekanje žice.”

Yucel je omenil tudi napovedane zmogljivosti taljenja in rafiniranja v ZDA.

Po njegovih besedah naj bi se baker do konca leta prodajal v razponu 4 USD za funt, leta 2022 pa naj bi se cene znižale, saj se bodo ravnotežja normalizirala, nato pa ponovno zvišale, ker dobavitelji ne bodo mogli zadovoljiti povpraševanja.

Odkup-bakra.si

Pri odkup-bakra.si smo eden največjih ponudnikov storitev odkupa odpadnih kovin. Zagotavljamo visoke konkurenčne odkupne cene in vrhunsko odzivnost. Nudimo tudi storitev odvoza kjerkoli po Sloveniji.

Če bi želeli prodati odpadne kovine certificiranemu podjetju z vsemi dovoljenji in poskrbeti za družbeno odgovorno recikliranje odpadkov, nas pokličite na 040 684 500 ali pa nam pišite na mail info@odkup-bakra.si.